Skútr Vespa [hipsterské symboly]

Skútr Vespa zaparkovaný na italské ulici, autor: e-coli

Skútr Vespa zaparkovaný na italské ulici, autor: e-coli

Italské skútry značky Vespa (doslova vosa) se staly poznávací značkou hipsterské mládeže. Na jednom jezdil Gregory Peck v Prázdninách v Říme, hodně vytutněnou Vespu sedlal i hrdina rockového muzikálu
Quadrophenia.

První Vespa byla vyrobena v roce 1946 firmou Piaggio & Co. S.p.A. Zakrátko se stala hitem, protože v chudé poválečné Evropě byl moped jedním z nejdostupnějších dopravních prostředků.

Zatímco v roce 1947 se prodalo 2 500 mopedů Vespa, v roce 1950 už to bylo 60 000.

V 90. letech byla značka v krizi, z té se ale dostala vstupem na americký trh a důraznou snahou prodat se skrze perfektní marketing.

Skůtry Vespa jsou designovou ikonou a jsou vystaveny v několika významných muzeích. Jeden kus dokonce osobně vyzdobil malíř Salvador Dalí.

Nový kousek vás vyjde na víc než 50 000 Kč, ojetý ale seženete už za 25 000 Kč. Pravděpodobně neexistuje více hipsterský motorizovaný dopravní prostředek, než je tento, takže investice se může vrátit ve formě neskonalého obdivu kamarádů a známých.

{ 2 komentářů… read them below or add one }

cyril 2. 7. 2011 (14.52)

omlouvám se za svůj komentář, ale za 1) jste se zapomněli zmínit o skútrech Lambretta, za 2) film Quadrophenia (s hudbou mod kapely The Who) sice je muzikál, ale má dost málo co dočinění s hipstery. Říká vám něco kultura Mods, popř. modernisté? A za 3) mě osobně Vaše spojení hipsterů s modernisty poměrně uráží. Obojí je (či bylo) mládežnickým hnutím, ale od sebe jsou obě časově vzdáleny asi 30 let…

Dolf 30. 5. 2012 (01.22)

Není pravda, že by byli vzdálené 30 let. To je kravina. Oboje byli vykrystalizované subkultury, které vycházeli z beat generation, oboje začínali na poslechu moderního jazzu (od toho také pochází mods – modernist – modernist jazz vs classic jazz). Oboje fungovali okolo konce 50. do začátku 60. let, ale Mods byli subkulturou Anglie a hlavně Londýna, zatímco Hipsteří byli americká subkulturu, určitě se nejedná o tutéž kulturu, v jistém ohledu byli dost rozdílné, podobali se snad v zalíbě ve výstřední módě(každý však posvém) a existencionálním pojetí života. Nicméně Cyril má pravdu v bodě 2, protože to je jako byste řekli, že Goth kids a emo kids jsou to samé, protože mají některé symboly stejné (ted nechci nikoh urazit).

Prozraďte svůj názor!

Předcházející článek:

Následující článek: